شناسه : 30934
نویسنده : استان قزوین
عکس

ترور سردار سلیمانی مصداق تروریسم دولتی است

محسن پاک آیین، کارشناس مسائل بین المللی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان به بررسی ابعاد و وجوه مختلف پرونده ترور و شهادت سردار قاسم سلیمانی در عراق پرداخت.

دیپلمات پیشین کشورمان گفت که ترور سردار سلیمانی از سوی آمریکا مصداق تروریسم دولتی است.

پاک آیین در مورد ابتلای منطقه به چالش تروریسم و نقش سردار سلیمانی در مبارزه با این چالش مرگبار، گفت: تروریسم یک معضل جدی منطقه‌ای است؛ تروریسم به خصوص در شکل تکفیری آن که با حمایت آشکار از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی با نام‌های مثل داعش و القاعده تاسیس و از سوی کشورهایی در منطقه حمایت مالی شد، به دنبال بی‌ثبات‌سازی کشورهای منطقه و تامین امنیت رژیم صهیونیستی بود.

وی افزود: در این میان سردار سلیمانی با آن نظریه مخصوص به خود مبنی بر تامین امنیت منطقه‌ای از طریق مشارکت کشورهای منطقه یا همان تامین مشترک امنیت منطقه‌ای موفقیت‎های زیادی کسب کرد.

پاک آیین در ادامه گفت: سردار سلیمانی در حوزه گفت‌وگو و دیپلماسی کشورهای منطقه را متقاعد کرد که داعش یک خطر جدی برای تمامیت ارضی و حاکمیت ملی آن‌هاست و آن‌ها را در محور مقاومت بسیج کرد؛ ضمن این که در حوزه نظامی خود فرماندهی عملیات را بر عهده گرفته و مبارزه با تروریسم را شکل داد.

وی همچنین اظهار کرد: سردار سلیمانی محور مقاومت را بر اساس رویکردی کاملا مبتنی بر وحدت شیعه و سنی ایجاد کرد؛ سردار سلیمانی موفق شد که گروه‌های شیعه و سنی فلسطینی‌ و سوری را در کنار هم برای مقابله با تروریسم بسیج کند؛ این اقدام فقط هنر سردار سلیمانی است که با اخلاص و توکل بر خدا، اشراف‌ بر منطقه و شناخت توطئه‌های دشمن و ترفندهای نظامی گروه های تروریستی ممکن شد؛ وی با کمک بقیه کشورها و اعضای محور مقاومت موفق شد که داعش را در سوریه و عراق شکست دهد.

پاک آیین اظهار کرد: باید توجه داشت که القاعده و داعش رویکرد منطقه‌ای نداشتند و رویکردشان بین‌المللی بود؛ یعنی هدف این نوع تروریسم ناامن‌سازی کشورهای جهان برای تامین منافع آمریکا بود؛ آن‌ها در حالی که در سوریه و عراق علیه دولت و کشورها می‌جنگیدند و اقدامات تروریستی انجام می‌دادند در کشورهای شرق آسیا هم فعال بودند و اقدامات تروریستی خودشان را انجام می‌دادند؛ در واقع آن‌ها، یک معضل بین‌المللی بودند که به عنوان مثال، در نیجریه تبدیل به بوکو حرام شدند و آن مسائل را در آفریقا ایجاد کردند.

وی تاکید کرد: داعش و القاعده تبدیل به یک معضل بین‌المللی شدند و به همین دلیل هم اجماع جهانی بر رویکرد مبارزه با تروریسم قرار گرفت و مبارزات ضد تروریسم سردار سلیمانی و همراهان و هم‌رزمان وی کاملا دنیا را متقاعد کرد که امروز پرچم مبارزه با تروریسم در دست سردار سلیمانی و ایران و جمعی از مبارزان مسلمان است؛ از این روست که هم در مجامع بین‌المللی و هم در کشورهای مختلف جهان از مبارزه با تروریسم حمایت شد.

دیپلمات پیشین ایران در مورد ارتباط بقای تروریسم در منطقه با تامین منافع آمریکا گفت: آمریکا در پی تامین منافعش حامی اصلی تروریسم در منطقه بود و به طور طبیعی مبارزات ضد تروریسم محور مقاومت به هدایت سردار سلیمانی علیه منافع آمریکا بود؛ چون آمریکا به دنبال این بود که با ایجاد گروه‌های تروریستی و سازماندهی آن‌ها در جهت تامین امنیت رژیم صهیونیستی اقدام کند و به طور طبیعی مبارزات ضد تروریستی سردار سلیمانی و شکست تروریسم در جهت مخالفت با منافع آمریکا بود و در واقع منافع آمریکا در منطقه را کاملا تهدید و دچار آسیب می‌کرد.

وی بیان کرد: این که آمریکایی‌ها می‌گویند مبارزات ضد تروریسم محور مقاومت منافع ما را از بین برده، دقیقا در همین جهت است؛ به دلیل این که منافع آن‌ها در وجود تروریسم بود تا بتوانند دولت قانونی سوریه را عوض کنند، در امور داخلی عراق دخالت کنند و فرد مورد نظر خودشان را روی کار بیاورند، … عدم دستیابی به این اهداف برای آمریکا به معنای از دست رفتن منافعش بود.

پاک آیین در مورد دست زدن آمریکا به تروریسم دولتی در پرونده ترور و به شهادت رساندن سردار سلیمانی گفت: قطعا به دلیل صدور دستور عملیات ترور از سوی رئیس جمهور و مسئولان وقت آمریکا مانند دونالد ترامپ و مایک پمپئو، ترور سردار سلیمانی مصداق تروریسم دولتی است.

این کارشناس مسائل بین المللی در پایان گفت: این موضوع می‎تواند در مجامع و دادگاه‌های بین‌المللی مدعی مجازات این اقدام تروریستی و خصوصا آمرین و عاملین آن مطرح شود و در این نهادهای بین المللی تحت سیطره و نفوذ آمریکا و غرب فضای مسیر مجازات تروریست‌های دولتی را ایجاد کند.

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.