شناسه : 25735
نویسنده : استان قزوین
عکس

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوقدانان استان قزوین اولین نشست هم افزایی نقش آفرینی  بسیج حقوق دانان جبهه انقلاب اسلامی در سند تحول قضایی با حضور مسئولین عالی قضایی و حقوقدانان بسیجی استان برگزار شد.

سند تحول قضاییحجت الاسلام قدرتی

چشم بینای دستگاه قضا بسیج است که کاستیها،ضعفها و مشکلات را ببیند  و بیان نماید .

حجت‌الاسلام والمسلمین قدرتی رئیس شورای عالی راهبردی سازمان بسیج حقوقدانان و مدیرکلّ دادگستری استان قزوین در اولین جلسه سند تحول قضایی ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی و عروج ملکوتی آیت الله مصباح یزدی گفت: هر تحولی که ما را به مقصود و مقصد برساند جز با تفکر و اندیشه بسیجی ممکن نیست.

وی افزود:سند تحول قضایی قوانین با نگاه بسیجی قابلیت اصلاح دارد اگر این نگاه نباشد در مجلس بخوبی مصوب نمیشود و در مرحله اجرا نیز به خوبی و شایسته اجرا نمی گردد.در دستگاه قضایی کار کردن عشق میخواهد و نمیتوان برداشت مادی از آن نمود.قضات،کارمندان و وکلایی که خود را موظف میدانند در خدمت جامعه باشند برای خود تکلیف می دانند که در راستای شناخت تحول،ماهیت آن و اجرای آن گام بردارند.

ایشان گفتند : حضور ما در نشست امروز لبیک گفتن به  مقام معظم رهبری است.اصلاح دقت نیاز به تحول دارد ۴۰ سال تجربه و پشتوانه کمی نیست.باید مقررات تجدیدنظر شود و  تحقق ماموریتهای هفتگانه،چالشهای آن و راهبردها و راهکارهای آن مورد توجه قرار گیرد.

وی اشاره کردند: ماموریتهای ۷ گانه برگرفته از اصل ۱۶۷ قانون اساسی و رهنمودهای امام و مقام معظم رهبری و اسناد بالا دستی در حال اجراست اما این حرکت منفعلانه است و نشسته ایم که مشکلات به ما عرضه شود تا ورود کنیم که با توجه به سند تحول قضایی نباید اینگونه باشد، چرا که جهش همگانی برای شناخت ضعف ها ست و تبیین راهکارها حهت رفع این کاستیهاست.

باید به سطح جامعه برویم در ح عمومی منتظر نباشیم شکایتی ارائه شود تا ورود پیدا کنیم.در بحث محیط زیست، بانکها، بیمه، انجام وظایف در سازمانها و ... باید ورود کنیم.

ایشان افزودند : تاکنون حدود ۸۰ بخشنامه صادر شده که از همان زمان تحول آغاز شده و باید همراه این کاروان تحولی برویم و به آن سرعت و دقت بیشتری ببخشیم.تحول حرکت همگانیست نه تنها فقط خاص این دستگاه قضایی ، بلکه منتسبین به این دستگاه و سایر سازمانهای وابسته باید همراه باشند.در تحول قضایی ۱۴ اقدام و همکاری موثر میان تمام حاکمیت مواجهه فعال با مطالبه گری همراه با بصیرت و قانونمداری مد نظر است ،عدالتخواهی و تحقق تحول سند قضایی با گذر از قانون ممکن نیست و این امر ضد تحول است.

وی گفت: نقش دادستان بعنوان مدعی العموم بسیار پررنگ است و باید کمک نمود و اطلاعات را درست و بموقع و مستند به دادستان ارائه دهیم تا حقوق عمومی احیا گردد.مدیریت مردم محور باید بررسی نماییم چه ابعاد مدیریتی را میتوان به مردم واگذار نمود این غلبه تگاه انقلابی گرانه و عادلانه بجای نگاه محافظه کارانه نگرشهای بدیع و نوگرایانه دربزرگترین سرمایه منابع انسانی  ، آن است که قضات در رأس ظن هستند بنابراین سلامت و صیانت قضات از اهمیت بالایی برخوردار است و در ادامه سلامت و صیانت وکلا،کارشناسان،ضابطین دارای اهمیت است. مقابله با زیر ساختهای فساد و مبارزه با مفسدین، زیرساختهای اقتصادی،فرهنگی،قضایی و .... فساد آفرین باید کشف و اصلاح گردد، رفع این زیرساختها خودبخود زمینه بروز فساد را مرتفع خواهد نمود.امروز خواسته ریاست معظم قوه قضائیه بر این است که دادخواست محور نباشیم کل دستگاه قضا را تکلیف نموده که ترک فعل ها را بررسی نمایند.پروژه های هزینه بر نظارت بر آن نمیشود که مشمول عنوان مجرمانه ترک فعل می باشد.

وی اظهار داشت: سند تحول دو هدف مهم را دنبال میکند :1- دستیابی به عدالت   2- احیاء حقوق عامه ؛ که این کار با نظارت بر اجرای صحیح قوانین و کشف جرم، پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمان ،حقوق مالکیت اشخاص  بوده و بسیاری از پرونده ها در حوزه اموال غیرمنقول و اسناد غیر رسمی است. و همچنان طرح کار ستاد تحول قضایی در پیچ و خم اجراست .

دکتر قاسمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز قزوین

نایب رئیس شورای عالی راهبردی سازمان بسیج حقوقدانان استان ودادستان عمومی و انقلاب قزوین در اولین جلسه سند تحول قضایی بیان نمود :

تحول اساسی که موجب انقلاب اسلامی شد ، شاید یکی از ارکان آن برمی گردد به تشکیلات و ساختار قضایی به همت شهید بهشتی که بعد از انقلاب با نگرش عمیق ایشان تغییر پیدا کرد.

وی اظهار داشت : قطعاً دستگاه قضایی بدون شناخت ایشان امکان ندارد، که برگرفته از ۴ دهه تجربه است ، هر تحولی باید یک زیر ساختی داشته باشد.

وی در رابطه با تحول در حوزه قضایی گفت : تحول در قوه قضایی باید تحول در نیروی انسانی ایجاد شود . و با تفکر بسیجی اگر وارد میدان شویم می شود .این سند مأموریت محور است .دستگاه قضایی ممیزی کند ، هم کارهای انجام نشده رصد شود و هم پیگیری گردد.

استفاده حداکثری از ظرفیتهای دوستان ، چون انقلاب از همه طرف در هجمه است و سعی دشمن در ایجاد فاصله بین مردم و نظام است . نگذاریم این خلأ ایجاد شود . زبان گویای مردم شویم. مانند سردار ، چه در حیات و چه در شهادتش تحول ایجاد کرد باشیم . ایشان چه در حیات و چه در شهادت مورد هجمه دشمن بود.

کریم قلی پور مسئول سازمان بسیج حقوقدانان استان قزوین

مسئول سازمان بسیج حقوقدانان استان در  اولین جلسه سند تحول قضایی که با حضور نخبگان حقوقی برگزار گردید بیان داشت :

 استفاده از ظرفیت ها(نیروهای انقلابی) بسیجی موجب مزیت هایی است که مهمترین آن  همدلی می باشد.

حسب چهارمین توصیه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب ، مبنی بر عدالت و مبارزه با فساد  میخواهیم قدم برداریم .

 وی اظهار داشت : در کنار کاستی های قوانین ، در بحث مجریان ، گفتمان سازی صورت گیرد.

ایراداتی که هست در داخل مجموعه باید گفته شود. و آرا خوبی که هست بیان تا تحقق گفتمان عدالت را در جامعه ساری و‌جاری کند.

از فعالیت های حقوقی مجموعه حقوقدانان بسیجی و ارائه به قوه قضائیه و مجلس: بحث ارائه پیش نویس لایحه صیانت از حقوق عامه در آذرماه سال گذشته ارائه پیش نویس لایحه صیانت از عفاف و حجاب در ۹۹٫۵٫۲۲  -ارائه اصلاحیه پیشنهادی سند نکاحیه به مجلس در ۹۹٫۱۰٫۳  -   و طرح اصلاحیه پیشنهادی محکومیت‌های مالی به مجلس در ۹۹٫۱۰٫۱۰  و کار پژوهشی سال جاری کارگروه قضایی ارائه راهکارهای موانع تولید در بخش جهش تولید.

ایشان اظهار داشت اگر زمینه بروز و ظهور فراهم گردد و فضای بیشتری به بسیجیان حقوقدان داده شود پیشنهادات مفیدی در بخش سند تحول قضایی ارائه خواهد شد.

ایشان اشاره ای نیز به  تشکیل گروه مجازی در پیام رسان ایرانی ایتا ، که فلسفه آن تحقق دغدغه همان گفتمان عدالت است نمود و بیان داشت که با دادگستری تجمیع خواهیم کرد.

وی بیان کرد : در طرح هر مسجد یک حقوقدان استان قزوین پایلوت بود و در ارائه طرح پیشنهادی پیش نویس لایحه صیانت از حقوق عامه نیز مقام اول را در کشور کسب نمود .

وی در رابطه با طرح گفتمان عدالت بیان داشت : هدف ما این است ، خدماتی که در دادگستری انجام  می شود به بروز و ظهور برسد . این کار همان گفتمان و احساس عدالت را ایجاد می کند . احساس بی عدالتی سمّ مهلکی است . هدف در این گفتمان رفع اشکالات ، کمک به ریاست محترم دادگستری در شناخت ظرفیتهای قضایی که رأی متقن صادر می کنند. و نیز پرسش و پاسخ و آشنایی با رأی و نظریه های متفاوت و ارتباط کانون وکلا با قوه .

دکترفیض الهی

 دکتر فیض اللهی  مدیر کار گروه حقوقی و قضایی ، مسئول انجمن تخصصی ، علمی قضات سازمان بسیج حقوقدانان و رئیس بسیج دادگستری کلّ استان قزوین در اولین جلسه هم افزایی نقش آفرینی بسیجی حقوقدانان انقلاب اسلامی در سند تحول قضایی که در سالن جلسات شهید سلیمانی تشکیل گردید، گفت : 

 حقوقدانان بسیجی آمادگی کامل همکاری بادستگاه قضایی برای عملیاتی واجرایی نمودن هرچه بهترسندتحول قضایی رادارند،سندی که ازویژگیهای بارزآن رویکرد فعال ،عام،جامعیت،مردم محوری،شفافیت ،نوآورانه،نگرش هوشمندانه،مأموریت محوروپیشرو باغلبه نگاه انقلابی وتوس عه عدالت محوری وحمایت ازحقوق عمومی است.

دکتر امینی

سرهنگ  امینی نایب رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری ، در مورد سند تحول قضایی در اولین جلسه سند تحول قضایی در سالن شهید سلیمانی  دادگستری اظهار داشت :

1- با وجود تقریباً دو میلیون کارمند کشوری و  لشگری که می بایست  عدالت را در جامعه  اجرا نمایندحال آن که در مورد خود آنها عدالت اجرا نمیشود پس انتظارعدالت آنها برای ۷۸میلیون نفر متصور نیست.

 2- احساس عدالت در کف خیابان ومیان جامعه  نیست .

3- عدالت در خصوص خود کارمندان  و قضات محترم نیست.

4- سنگر اول عدالت در اقتصاد هست و باید صاحبان صنعت و تولد در اقتصاد حمایت شوند.

5-کمیته های مختلف تشکیل و نظرات کارشناسی تهیه و اجرایی شود # کانون کارشناسان آمادگی دارد در اجرا سند تحول قضائیه کمک نماید.

دکتر شهیدی

دکترشهیدی مسئول کانون وکلای دادگستری در موضوع سند تحول قضایی به نکات مثبت این سند اشاره نمود از جمله :

با توجه به اینکه فلسفه حقوق قوه قضائیه نظم و عدالت است . آیا مبنای آن حقوق الهی است ، پایه حقوق ما پایه مذهبی نیست .

این سند مثبت است ، از جمله ایجاد شعب تخصصی ، توصیه به فن آوری هوشمند ، افزایش شفافیت و...

وی اشاره نمود : در بند ۹ سند تحول به استفاده از متخصص است . به نظر می رسد استفاده نشده ، بخصوص از نهاد وکالت .

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.