شناسه : 27607
نویسنده : استان قزوین
عکس

به گزارش سازمان بسیج حقوقدانان به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین؛ محمد قاسمی در اولین نشست کارگروه پیشگیری از جرائم فضای مجازی که در سالن جلسات دادسرای مرکز استان برگزار شد، گفت: پیروزی انقلاب اسلامی نشات گرفته از حضور مردم در صحنه بود و بدون‌ شک تداوم انقلاب نیز وابسته به حضور مردم در عرصه های مختلف است و به همین خاطر و بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول قضایی، رویکرد قوه قضاییه در بسیاری از موضوعات تغییر کرده و مردم‌ محور شده است و این رویه در تشکیلات قضایی نیز در دستور کار قرار دارد. 
وی افزود: بی‌تردید پیشگیری از جرائم فضای مجازی صرفاً با برگزاری یک یا چند نشست محقق نخواهد شد، اما این نشست ها شروع کار است و زمینه‌ساز همکاری های آینده خواهد بود و باید به این باور رسید، که برای پیشگیری از جرائم فضای مجازی از ظرفیت و زبان خود فضای مجازی باید استفاده کرد و چنانچه این موضوع به درستی صورت نگیرد، اقدامات و عملکردها تاثیرگذاری لازم را نخواهد داشت.
این مقام قضایی استان در ادامه بیان داشت: بخشی از پیشگیری در این حوزه مربوط به برخوردهایی است که قانونگذار به عنوان مجازات پیش‌بینی کرده، البته قوانین فعلی با توجه به گستردگی فضای مجازی و روزآمدی آن، خلاءها و نواقصی دارد و گاهاً کارکردهای لازم را ندارد و در واقع به لحاظ روزآمدی قوانین عقب‌تر از گسترش فضای مجازی قرار گرفته‌ایم و باید روزآمدی و اصلاح قوانین به سرعت در دستور کار قرار گیرد، اما تا حد توان باید از قوانین موجود نیز به نحو مطلوب استفاده شود. 
دادستان مرکز استان تصریح کرد: متاسفانه در بسیاری از حوادث و اتفاقات که در فضای عمومی جامعه واقع می شود، رد پای فضای مجازی کاملاً محسوس است و تبعات اجتماعی آن نیز بسیار گسترده و گاهاً جبران ناپذیر است و باید مقابله متناسب کرد.
قاسمی ادامه داد: فضای مجازی می تواند کارکردهای مثبت و منفی مختلفی داشته باشد و باید تلاش کرد، تا از فرصت های آن به نحو مطلوب استفاده شود و بدون‌شک عدم نظارت دقیق بر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، فرصت ها را به تهدید تبدیل خواهد کرد.
وی به حربه های دشمن علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی از طریق فضای مجازی اشاره و اذعان داشت: امروزه دشمن با عملیات روانی، جنگ رسانه‌ای و شبیخون فرهنگی سعی می کند بیشترین هجمه ها و ضربه ها را از طریق این فضا به نظام وارد کند و بنیان خانواده ها مورد هدف قرار گرفته است. لذا همانگونه که رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) نسبت به این موضوع هشدارهای را بیان و تاکید داشته‌اند، باید هوشیار باشیم و از اقدامات متقابل غافل نشویم.
این مقام مسئول تاکید کرد: اصل 44 قانون اساسی بیان داشته که امور باید برون سپاری شود و نباید دولت تصدی‌گری کند، ولی این به معنای عدم نظارت نیست و حاکمیت نباید از نقش نظارتی خود غافل شود و وقتی خدمات برون‌سپاری می شود به معنای برون‌سپاری نظارت‌ها نیست و به همین خاطر در بحث فضای مجازی نیز باید نظارت های لازم از سوی دستگاه‌های متولی صورت گیرد.
محمد قاسمی در ادامه یادآور شد: در بسیاری از جرائم و آسیب های اجتماعی، دستگاه قضایی آخرین مرحله هست و موضوع پرونده های قضایی می تواند در پیشگیری از وقوع جرم، استفاده شود و باید نسبت مسائل اطلاع رسانی و آگاه‌سازی صورت گیرد. البته نهادهای متولی امر فرهنگ و اطلاع رسانی باید در این خصوص ورود کنند و این آمادگی در دستگاه قضایی وجود دارد.
دادستان قزوین اظهار داشت: بسیاری از دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی که خدمات در فضای مجازی ارائه می دهند، به امنیت سامانه های مربوطه کمتر توجه دارند. لذا هرچقدر در راستای ارتقاء امنیت در بستر فضای مجازی هزینه شود، از آسیب های این حوزه در آینده کاسته خواهد شد و اگر به دلیل نبود امنیت خسارتی به افراد وارد شود، باید مسببین پاسخگو باشند و جبران خسارت نمایند.
وی گفت: دستگاه‌های متولی و فعالان فضای مجازی، ضمن اینکه باید خود مقید به قوانین و مقررات باشند، باید جامعه را نیز به سمت و سوی قانونمداری در فضای مجازی سوق دهند و اگر خود به چارچوب ها مقید نباشند، نمی توان از دیگران انتظار رعایت داشت.
این مقام قضایی استان با بیان اینکه در بحث تولید محتوا برای فضای مجازی در استان گام های موثری برداشته شده است، افزود: بسترهای خوبی از حیث تولید محتوای مناسب با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش‌بنیان و جوانان نخبه و خلاق استان شکل گرفته است و باید به جای هزینه برای مقابله با تهدیدات، از فرصت ها به درستی استفاده کرد.
قاسمی بیان داشت: با توجه به اینکه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی امروزه فراتر از مرزها فعالیت دارند، لذا باید از این ظرفیت به خوبی برای ارایه فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی استفاده کرد.
وی در ادامه هشدار داد: با شیوع بیماری کرونا استفاده از فضای مجازی در درون نهاد خانواده گسترش چشمگیری داشت و بسیاری از امکانات فراهم شد و اگر این موضوع مدیریت نشود و خانواده ها نیز غفلت کنند و محتوای مناسب در اختیار کابران که عمتداً از جوانان و نوجوانان هستند؛ قرار نگیرد، در آینده شاهد تاثیرات مخرب و منفی آن خواهیم بود.
دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان ضمن توصیه و تاکید به رعایت اخلاق و قانون‌مداری در این عرصه، خاطرنشان کردند: در آینده‌ای نزدیک شورای فضای مجازی با حضور دستگاه‌ها و نهادهای متولی و اصحاب رسانه در دادستانی مرکز استان تشکیل خواهد شد و قطعاً در ذیل این شورا کمیته های تخصصی نیز پیش‌بینی می شود و موارد به صورت مصداقی مورد بررسی و کارشناسی قرار می گیرد و باید از یافته های این حوزه به خوبی بهره‌برداری شود، تا برای برخورد متحمل هزینه های مادی و معنوی نشویم و بی تفاوتی نسبت به این فضا می تواند آثار مخربی را بهمراه داشته باشد و همانطور که بیان شد گ؛ در مقوله فضای مجازی، ابتدائا باید آسیب شناسی نمود و سپس به دنبال راهکار علمی و عملی برای آنها بود.

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.